Co je to meta luxus?
Co je meta luxus?
Jazykový novotvar, který definuje opravdovou prémiovost a nechává za sebou slovo, z něhož se stal už jen omšelý … Meta luxus je definován několika aspekty. Exkluzivita, reálná kvalita nesoucí v sobě i zodpovědnost, a také dostupnost na trhu. Tyto vlastnosti se pak, přirozeně, promítají i do ceny.
Co není luxus?
V segmentu prémiového nábytku (ale nejen v něm) jím zkrátka nemůže být něco, co je spíše levné a často ještě poskytováno s další slevou. Neříkáme, že každá sedací souprava za 30 tisíc korun je zcela k ničemu, to zdaleka. Ale nazývat ji luxusní zkrátka není možné. Z podstaty totiž nemůže nést přidanou hodnotu, i kdyby se vzdáleně snažila napodobit její vzhled. Hodnotu mají stovky ručních stehů, kvalitně a složitě opracovaná kůže pohovky, promyšlená výplň a komponenty, které vydrží dekády.
Kolik stojí luxus?
Nebo, chcete-li, meta luxus? Na tuto otázku by pohádková Chytrá Horákyně možná odpověděla něco jako: „Vždy o trochu více, než chcete.” Čtěte ale dál. Vysvětlíme vám, proč tomu tak je z psychologického hlediska a proč se můžete za čas radovat, že jste vlastně ušetřili - kvalitní produkt vám přeci vydrží násobně déle.
© Gamma. Postel New York Night je inspirovaná světem módy. Odvážné zpracování, náherné barvy vysoce kvalitní kůže a modulární čelo postele. Meta luxus!
Naše myšlenky s námi totiž tak trochu hrají hry:
Mozek se podvědomě snaží vyhýbat nekomfortním situacím a každá platba takovým diskomfortem je. Marketingoví specialisté dokonce tvrdí, že nákupní rozhodnutí bolí. Se zvyšující cenou produktu je, jak tušíte, bolest přímo úměrná.
Proto jásáme nad slevami a obecně levnými produkty. U některých položek je to zcela v pořádku, ale pokud jde o věci, které nám mají prokázat dlouhou a oddanou službu, platí, že levné se vám ve výsledku spíše prodraží.
Zkuste to ale vzít z opačného konce a zapojit kromě čistě ekonomické složky mozku (která velí koupit co nejvíce za co nejméně) zapojit … třeba zdravý selský rozum:
Pokud mi to má prokázat službu, musí to být lepší, než ostatní produkty. Pokud je to lepší, někdo tomu věnoval něco navíc. Spíše než o ceně tedy uvažujte o hodnotě.
© Gamma. Tulip je modulární sedací souprava promyšlená do každého detailu. Patří mezi nejoblíbenější produkty a kromě provedení nadchne každého příjemnou hloubkou sedu.
Když promítneme meta luxus do nábytkářského odvětví a světa designu, můžeme říci, že meta luxus překračuje konvenční chápání běžného. Jak jsme nastínili výše, meta luxus není primárně o ceně. Cena je jeho výsledkem.
Manifredi Rica a Rebecca Robinsová ve své knize Luxury brands and Culture of Excellence popisují meta luxus jako „luxus nad rámec luxusu“. Tato kniha je mimořádně zajímavá, pokud vás zajímají velké příběhy a podnikání obecně. Autoři víceméně podtrhují řečené a tvrdí, že za meta luxusním, nebo třeba prémiovým produktem, stojí jeho jedinečnost. A ta vychází z toho, že se „někdo v rámci svého podnikání pokusil o něco pozoruhodného”.
Pokud jste se někdy pustili do vlastního projektu (a vlastně nezáleží na tom, zda to byl technologický start-up, nebo pivoňkový záhon), již jste zjistili mnoho věcí. Například, že úspěch nikdy není zaručen, že vás po cestě nikdo nevede za ruku a musíte na sebe vzít odpovědnost za rozhodnutí. Že dva kroky vpřed mohou znamenat čtyři zpět, a že za výsledkem stojí více, než je na první pohled vidět. A pokud výsledek splnil cíle, můžete jej klidně nazývat meta luxusním.
© Visionnaire Home Philosophy. Jídelní stůl Kerwan, luxus nad rámec luxusu. Mramorová deska stolu a moderní podnož z leštěné oceli.
V Carelli nám na meta luxusu v tomto pojetí záleží, a to hned dvakrát:
- Jsme rodinnou firmou, která se může v plném rozsahu podepsat pod předchozí odstavec - naše cesta budování meta luxusního brandu, který vytváří neobyčejné prostředí, je často plná výzev, brainstormingů, analýz, diskuzí a zkoušení.
- V druhém smyslu jsme společností, která si již od svého počátku dala závazek vybírat jen takové produkty, se kterými stoprocentně souzníme co do kvality a designové vize. To, co vám nabízíme skrze naše služby a portfolio, považujeme za meta luxusní.
Každý kus nábytku, který naleznete na našich stránkách nebo v našem showroomu, není pouhým výrobkem, ale svědectvím o uměleckém umění, špičkové kvalitě a řemeslném know-how, které se často dědí z generace na generaci. Nahlédněte v našem katalogu třeba do sekce Gamma či Visionnaire Home Philosophy.
© Visionnaire Home Philosophy. Postel Emotion skutečně vystupuje z řady a tvoří impozantní dojem. Čalounění nebo látka, ruční provedení dřevěných detailů, integrovaný úložný prostor a noční stolek.
Tento koncept si v posledních několika letech osvojily přední světové designérské značky, aby odlišily svou výjimečnou tvorbu od takzvaných luxusních předmětů, které na nás útočí na každém kroku. Znovu definovaným luxusem, čili meta luxusem, tak je:
- Design, který zahrnuje zapojení odborníků, vizionářů, techniků a dalších talentů.
- Kvalita, u které nepadá otázka, zda by to šlo udělat levněji.
- Řemeslné zpracování, které trvá klidně desítky a stovky hodin a vyžaduje zručnost, soustředění a nadání.
- Materiály, které nesou nejen dokonalý vizuální efekt, ale také výtečné vlastnosti a často jsou výjimečně vzácné.
Zaujala vás tato úvaha? Pak můžete pokračovat třeba na náš článek Luxusní ložnice a chápejte jej, prosím, jako tipy na ložnice meta luxusní. Přejeme vám meta luxusní týden!